Rekonstrukce D1 - úsek Lipník nad Bečvou - Ostrava

D1 je naše nejstarší a také nejdelší dálnice. Kombinace těchto nej také znamená, že je i nejvíce opravovaná. Naše společnosti měla v minulosti na „matce“ české dálniční sítě řadu zakázek, teď naši stavaři pracují mezi Lipníkem nad Bečvou a Ostravou na rekonstrukci obou jízdních pruhů.

Aktuálně musí řidiči počítat s různými omezeními na téměř padesáti kilometrech v úseku z Lipníku nad Bečvou do Ostravy, konkrétně od exitu 297 až po Bílovec, který leží na 341,5 km dálnice D1. Colas CZ tu od ŘSD získal zakázku na kompletní opravu povrchů, které byly dokončeny v rozmezí let 2008-2010. Vlivem provozu, stáří a klimatických podmínek vznikla v tomto úseku na D1 řada trhlin

Kromě samotné vybourání a odfrézování asfaltové směsi a v některých úsecích také cementobetonového krytu a položení nových povrchů čeká na naše stavaře další práce. Na dálnici mezi Lipníkem nad Bečvou a Ostravou bude nutná také lokální výšková korekce nivelety včetně sanací podkladních vrstev či říms. Colas CZ se zaměří také na přídlažbu mostů a vedení nízkého napětí.


Sesutý svah se dočká zpevnění

V rámci rekonstrukce dálnice proběhne i úprava sesutého svahu v km 316, tedy na hranici Olomouckého a Moravskoslezského kraje. V tomto místě bude potřeba odtěžit degradovanou zeminu a nahradit ji štěrkodrtí frakce 63/125, počítá se také s vybudováním odvodňovacích žeber. Poslední fází opravy D1 z Lipníku nad Bečvou do Ostravy pak bude obnova vodorovného dopravního značení.

Dobrou zprávou pro řidiče je fakt, že dálnice budou průjezdná v obou směrech, uzavřen bude vždy jen ten pruh, který se právě rekonstruuje. V praxi to znamená, že doprava bude svedena do dvou zúžených pruhů, případně převedena do protisměru. Celá stavba je rozdělena do osmi úseků, harmonogram počítá s tím, že se bude stavět „na přeskáčku“, tedy tak, aby dopraví omezení nebyla v celé délce opravované D1. Rychlost je v rekonstruovaných úsecích sice omezena na 80 km/h, řidiči ji ovšem tak jako v řadě dalších míst české dálniční sítě nerespektují. Pro naše stavaře to znamená zvýšené riziko. Musíme pracovat s maximální obezřetností, neboť dělníky od husté dopravy často oddělují jen plastové dopravní značky.

 

Další významná reference

Letos se staví od září do listopadu, počítá se tedy se zimní technologickou přestávkou. Stavba se opět rozjede příští rok na jaře, hotovo by mělo být v průběhu roku 2023. 

Nový povrch mezi Lipníkem nad Bečvou a Ostravou bude znamenat bezpečnější a plynulejší jízdu. Na své dokončení si nicméně naše nejdelší a nejstarší dálnice ještě počká. V celé trase dosud chybí zhruba desetikilometrový úsek u Přerova. S jeho zprovozněním ŘSD počítá v roce 2025.

 

Fakta o projektu

celková délka úseku45,2 km
frézovaná a vybouraná asfaltová směs54 400 000 tun
cena dle smlouvy (bez DPH)307,7 mil. Kč

Kontaktní formulář

Odeslat zprávu
Tento web používá pro správné fungování COOKIES
souhlasím
odmítnout
více