Dálniční ochvat Českých Budějovic bude mít celkem 23 mostních objektů.
Obchvat Českých Budějovic patří mezi nejsledovanější a také nejočekávanější dálniční stavby v Česku. Právem – dva nové, současně budované úseky D3 významně uleví chronicky dopravně přetížené jihočeské metropoli. Zároveň platí, že jde o technicky náročné celky, na necelých dvaceti kilometrech dálnice najdeme celkem 319 stavebních objektů, z toho 23 mostních konstrukcí na samotném dálničním tahu. Jedním z nich je i most přes Hodějovický potok a účelovou komunikaci.
Osmdesát metrů dlouhý most vznikl na úseku Úsilné-Hodějovice, který se začal stavět v roce 2019 a jehož zhotovitelem je sdružení firem Hochtief CZ, Colas CZ a M-Silnice. Stavební objekt umístěn v km 137,010, tedy zhruba uprostřed mezi dvěma novými okružními křižovatkami: MÚK Pohůrka a MÚK Hodějovice. Most překonává nevelký Hodějovický potok, který je pravostranným přítokem řeky Malše, a také účelovou komunikaci vedoucí k odkališti. Mostní objekt je ve výstavbě od roku 2021, loni v létě pak proběhla jeho betonáž, kterou měla na starosti společnost Colas CZ. Pracovalo se ve dvou fázích: levá část mostu se betonovala v polovině června 2022, druhá část pak přišla na řadu v září.
Levá polovina nosné konstrukce mostu, z níž jsou i naše záběry, spotřebovala 102 tun betonářské výztuže, 27 tun výztuže předpětí a 811 m3 betonu. Betonáž probíhala během jediného dne a vyžádala si přesnou koordinaci stavebních strojů, dodávek i prací přímo na stavbě. Stavba přemostění Hodějovického potoka na D3 bude pokračovat i letos kdy bude dokončeno příslušenství a vybavení mostu. „Poloha mostovky ještě není definitivní, je prozatím uložena na provizorních podporách a k jejímu spuštění dojde po dokončení přechodových oblastí a vyhodnocení sedání opěr na konsolidačních násypech,“ upřesňuje Jakub Vodňanský, hlavní stavbyvedoucí Colasu CZ, který má za sebou například i unikátní opravu Žďákovského mostu.
Dálniční obchvat Českých Budějovic, jehož součástí je i most přes Hodějovický potok, by měl být otevřen příští rok. Půjde o oba souběžně budované úseky, tedy Úsilné-Hodějovice a Hodějovice-Třebonín. Před rokem začala i stavba dalšího navazujícího úseku, Třebonín-Kaplice. Příští rok na podzim by se podle objednatele, který je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), měl začít stavět také úsek z Kaplic do Nažidel, zbývající 3,5 kilometry až k hranicím by měly následovat. S dokončením celé D3 na území Jihočeského kraje ŘSD počítá nejdříve v roce 2026.
Termín výstavby | 2021 - 2023 |
Délka NK | 80,2m |
Šířka NK | 12,5m |
Zhotovitel | COLAS CZ, a.s., Hochtief CZ, M-Silnice |